20 психологічних ефектів, які впливають на ваші рішення

0

Ви приймаєте тисячі раціональних рішень щодня. Принаймні думаєте, що вони раціональні. Починаючи з рішення, що з’їсти на сніданок, і закінчуючи серйозними кар’єрними кроками. Але існує безліч психологічних ефектів, які впливають на нас, хочемо ми того чи ні. Вони змінюють нашу поведінку і заважають нам діяти в своїх інтересах.


1. Ефект якоря
Люди часто оцінюють щось, виходячи з первісної величини. У переговорах про розмір зарплати той, хто запропонує першим, задає ряд ймовірностей в розумі іншої людини. За цим же принципом працюють розпродажі: ви бачите річ, яка раніше коштувала 100 гривень , а зараз коштує 50. Неважливо, що 50 гривень – це завищена ціна, ви мимоволі порівнюєте її з початковою ціною в 100 гривень. І чим більше становить різниця з початковою вартістю, тим вигідніше здається нам покупка і тим більшу цінність набуває цей товар.

2. Евристика доступності
Люди перебільшують важливість інформації, що виходить від них самих. Людина може аргументувати відсутність шкоди куріння тим, що знав когось, хто курив по три пачки в день і дожив до 100 років.

3. Стадний ефект
Імовірність, що людина прийме якесь переконання, збільшується, якщо це переконання підтримується великою кількістю людей. Це сила групового мислення. Саме через неї більшість нарад не є продуктивними.

4. Ефект сліпої плями
Нездатність визнавати у себе наявність когнітивних спотворень – це теж когнітивне спотворення. Люди частіше помічають помилкове поведінку і рушійні мотиви у інших, ніж у себе.

5. Спотворення сприйняття зробленого вибору
Коли ми зробили вибір, ми схильні приписувати йому позитивні якості, навіть якщо вибір був неправильний. Це схоже на ситуацію, коли ви вважаєте, що ваша собака чудова, навіть якщо вона раз у раз кусає людей.

6. Ілюзія кластеризації
Це схильність бачити систему в випадкових подіях, там, де її насправді немає. Помітити це оману можна, якщо поспостерігати за любителями азартних ігор. Наприклад, коли хтось упевнений, що червоне на рулетці випаде з більшою або меншою ймовірністю, якщо до цього червоне випадало кілька разів поспіль.

7. Упередженість підтвердження
Ми схильні прислухатися до тієї інформації, яка підтверджує нашу точку зору. Це одна з причин того, чому так складно інтелігентно поговорити про кліматичні зміни.

8. Консервативне мислення
Люди схильні більше вірити перевіреним часом твердженнями, ніж новим. Наприклад, люди не відразу прийняли факт, що Земля кругла, бо не хотіли відмовлятися від більш ранньої версії про те, що Земля плоска.

9. Інформаційне спотворення
Схильність шукати інформацію, коли вона не впливає на дії. Багато інформації – не завжди добре. Знаючи менше, люди частіше роблять більш точні прогнози.

10. Ефект страуса
Рішення ігнорувати небезпечну або неприємну інформацію, ховаючи голову в пісок, як страус. Дослідження підтверджують, що інвестори значно рідше перевіряють цінність своїх активів під час поганих продажів.

11. Відхилення у бік результату
Тенденція судити про рішення щодо остаточного результату, замість того щоб оцінювати його, виходячи з обставин того моменту часу, коли воно приймалося. Тільки тому, що ви виграли в казино, не можна говорити про те, що рішення поставити всі гроші було правильним.

12. Ефект надупевнененості
Зайва самовпевненість у своїх здібностях приводить нас до ризику в повсякденному житті. Професіонали більш схильні до цього спотворення, ніж непрофесіонали, оскільки вони зазвичай переконані у своїй правоті.

13. Ефект плацебо
Проста впевненість у тому, що щось впливає на вас, тому що володіє таким ефектом. Приклад з медицини: несправжні таблетки, пустушки, часто чинять на людей той же ефект, що й справжні.

14. Спотворення сприйняття інновацій
Коли прихильники інновацій схильні переоцінювати їх корисність і не помічати обмеженостів.  Прикладом цього ефекту може послужити Кремнієва долина.

15. Ілюзія новизни
Схильність вважати нову інформацію більш важливою, ніж старі дані. Інвестори часто думають, що продажі йтимуть так, як вони йдуть сьогодні, що призводить до недалекоглядних рішень.

16. Саліентність
Схильність фокусуватися на легко пізнаваних рисах і характеристиках людини або ідеї. Коли ви думаєте про смерть, ви більше хвилюєтеся про можливість бути з’їденим левом, ніж про автомобільну аварію, хоча, за статистикою, друга подія більш імовірно.

17. Виборче сприйняття
Схильність вирішувати своїм очікуванням впливати на те, як ми сприймаємо світ. Експеримент під час футбольного матчу між студентами двох університетів показав, що кожна команда помічала більше порушень в іншої.

18. Стереотипізация
Очікування, що невідома нам група або людина володіє певними якостями. Це дозволяє нам швидко визначати незнайомців у друзі чи вороги, але в той же час ми схильні зловживати цим ефектом.

19. Помилка успішного
Помилка з’являється через те, що нам відома тільки інформація, отримана від успішних, що призводить до односторонньої оцінки ситуації. Наприклад, ми можемо думати, що бути підприємцем легко, тому що книги про свій бізнес випускають тільки люди, що домоглися успіху, і ми нічого не знаємо про тих, хто провалився.

20. Переваги нульового ризику
Соціологи виявили, що для нас дуже важлива надійність, навіть якщо її досягнення контрпродуктивно. Бажання виключити всі ризики призводить до досягнення дрібних результатів, хоча можна було б рухатися до чогось більшого, але без передбачуваного результату.


Share.

Comments:

Leave A Reply

'